Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Един ПСИХОЛОГ със скромен влог в Blog.bg (www.PlamenDimitrov.blog.bg) - личен работен дневник на д-р Пламен Луков Димитров, RODC, с авторски текстове и проекти в областта на екзистенциално-аналитичното консултиране, приложната социална психология и реализацията на програми за групово-динамичен тренинг на мениджъри, екипно и организационно развитие. За контакти с автора: pldimitrov@hotmail.com GSM 0888 42 9730 Twitter: @Plamen_Dimitrov Facebook: PlamenDimitrov.BPS Представените в блога ПСИХО(Б)ЛОГ материали на български, английски и руски език са авторски и не обвързват по никакъв пряк или косвен начин свързаните с автора организации, практики и проекти. Моля, винаги споменавайте източника (www.plamendimitrov.blog.bg) при споделянето, разпространяването и цитирането на публикуваните тук материали и коментарите към тях в други електронни и печатни издания и публикации. Информацията тук се актуализира ежеседмично. Благодаря ви за отделеното време и вниманието ви към публикуваните в ПСИХО(Б)ЛОГ текстове! д-р Пламен Димитров, Достъпът до мен е 365/24/7!
Автор: plamendimitrov Категория: Лични дневници
Прочетен: 821641 Постинги: 584 Коментари: 325
Постинги в блога от Януари, 2011 г.
2 3 4 5  >  >>
            СЪПРОТИВА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА: ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ Пламен Димитров
София, 2001

(непубликуван ръкопис)

image

3. ЗА РАБОТАТА НА КОНСУЛТАНТА СЪС СЪПРОТИВАТА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА

Продължение от 3.33.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/26/syprotiva-sreshtu-promianata-3-31-3-33.673906

3.34. Най-сложната форма на съпротива срещу промяната, с която се срещаме в консултативната работа е т. нар. "фундаментална съпротива". Тя може да се разглежда като базисно, широко противопоставяне на промяната, развитието и усъвършенстването. Както на индивидуално, така и на групово и организационно равнище фундаменталната съпротива срещу промяната е генерализиран, системен израз на консервативното желание на всяка цена да се запазят вече добре установените и стабилизирани форми на функциониране, справяне и адаптация, независимо от тяхната непродуктивност и болезненост.

3.35. Фундаменталната съпротива срещу промяна е съпротива срещу промяната като такава и срещу нарушаването на постигнатото равновесие, колкото и неудовлетворително да е то. В основата на тази фундаментална съпротива са мощните мотивационни тенденции да се отхвърля промяната, страховете от бъдещето, неопределеността и неизвестността.

3.36. Този вид съпротива срещу промяната често са добре скрити от различни баражи от оперативни и преносни съпротиви, но винаги водят до деформация и разстройство на консултативния процес. Клиентите - индивиди, групи или организации, - изпитват силна тревожност по отношение на бъдещето си и всячески избягват възприемането и използването на нови концепции за себе си и развитието си, отричат реалността на възможните алтернативни начини на мислене, емоционално преживяване, взаимодействие с консултанта и другите в света около себе си. При това водещ е страхът от разглеждането на текущата ситуация, в която клиента се нуждае от промяна и развитие, от нови, различни гледни точки. Нерядко доминантната мотивация на тази съпротива е страх от изискванията и усилията, които налагат алтернативните, по-ефективни начини на функциониране, справяне и адаптация.

3.37. Фундаменталната съпротива в консултативния процес означава, че клиентът заема позиция срещу възможността за развитие. В известен смисъл, елементи на подобна съпротива има във всеки сложен консултативен проект и работната задача на консултанта изисква той да ги идентифицира като базисни "бариери", потискащи естественото желание за развитие и благополучие.

3.38. Много потенциални клиенти с реални проблеми никога не започват работа с консултанта поради силата на своята фундаментална съпротива  срещу промяната и развитието и ефектите й върху мисленето и нагласите им към своето развитие. При много реални клиенти на консултантите - независимо дали работят с индивиди, с групи и екипи, или с цели организации и социални общности, - фундаменталната съпротива е толкова мощна и широкообхватна, че ограничава консултативната работа и нейните ползи за клиента до минимум.

3.39. Задачата, която консултанта може да си постави, изправяйки се пред действието на фундаменталната съпротива срещу промяната, е една-единствена: да създава среда, в която клиента може да започне да взема под внимание възможностите да си взаимодейства с консултанта по нов, алтернативен начин. И така да достигне постепенно до разбирането, че поне част от силите, които го тласкат съм самоотричане, себепрепятстване и капсулация могат да се трансформират в работа в своя полза. В този смисъл, използвайки работата с по-епизодичните и свързани с положителните преноси на клиента е една реална възможност за работа и с фундаменталната съпротива срещу промяната. През годините нося със себе си един пример, споделянето на който и тук има уместно място. Усещайки фундаменталната съпротива още в началото на работата си с една малка фирма с множество проблеми и конфликти в отношенията на ръководителите и служителите, отговорих на декларацията на управителя, че "Нищо няма да стане с този проект, който ни предлагате...нещата са такива и такива ще си останат" като продължих мисълта му с: "..и така да е, все пак само хората, които сме в момента тук се тревожим за това, нали?" Отговорът, не дойде веднага, а след седмици мълчание - екипът от мениджъри ме покани на среща, която започна с фразата, изказана от същия ръководител: "Нищо не е излишно в нашето плачевно положение,...ще участваш ли, ако започнем всичко отначало?" Работата не беше лесна, съпротивите бяха на всяка крачка, не всичко, което очаквах да постигнем в консултативната работа се случи, но проекта бе осъществен и днес тази организация - без каквито и да е кадрови промени, - постига много по-съществени бизнес резултати. Много след края на проекта управителят, с който случайно се срещнахме на една конференция, сподели на чаша бира какво той си спомня за началото му. Оказа се, че спомените му се различават от подробните ми записки от това заседание. Той ми каза: "Помниш ли как тогава те поканихме, за да те проверим дали си ни отписал? На твое място аз нямаше да се върна при такива уплашени консерви...А и честно казано смятах, че няма да дойдеш."
 
Следва: 3.40.: http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/02/01/syprotiva-sreshtu-promianata-3-40-3-43.677343 
Категория: Технологии
Прочетен: 1433 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 01.02.2011 09:42
           СЪПРОТИВА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА: ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ Пламен Димитров
София, 2001

(непубликуван ръкопис)

image

3. ЗА РАБОТАТА НА КОНСУЛТАНТА СЪС СЪПРОТИВАТА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА

Продължение от 3.30.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/25/syprotiva-sreshtu-promianata-3-25-3-30.673317

3.31. В работата на консултанта епизодичните съпротиви са относително чести прояви на защитно-компенсаторни операции на клиента, свързани с конкретни негови вътрешни проблеми и конфликти. Те се наблюдават и разгръщат в относително ограничения и много конкретен контекст на една или няколко работни срещи на консултанта и клиента. Този тип съпротиви имат относително ясни рамки, форми на проява и фокус на действие; нерядко са ситуативни и ако към тях се подходи адекватно и своевременно ефектът им върху консултативния процес е ограничен. Клиентът, например, закъснява за планираните сесии или идва навреме, но започва участието си в работната среща с мощни чувства като обърканост, тревожност, срам, вина или нежелание за работа, свързани със събития и преживявания между текущата и предходната му среща с консултанта. Много клиенти "забравят" да разкажат за тези събития и преживявания или заявяват, че те нямат отношение към консултативната работа. Налице е съзнателен или не ситуативен отказ или затруднение на клиента да работи в консултативната среда с фактите и емоциите свързани с тези събития и преживявания. Вниманието на консултанта към тези съпротиви и тактичният им анализ, насочен и към намаляване на тревожността и страховете на клиента да работи с породилите съпротивата му въпроси и събития, са средството, чрез което консултанта гарантира и фасилитира протичането на консултативния процес. Пренебрегването на работата с тези епизодични, ситуативни съпротиви може да има дългосрочни последици - клиентът формира усещането, че "тук и сега" консултантът му не се опитва да постигне разбиране на конкретната му ситуация и да интегрира работата с нейната реалност в цялостния консултативен процес.

3.32. Съпротивата срещу промяната, която изисква специална бдителност и чувствителност от страна на консултанта е съпротивата, изразена в преносите, които клиента прави в работните си отношения с клиента. В тях се възпроизвеждат по-ранни и външни за консултативната работа междуличностни отношения. В преобладаващата си част този вид съпротиви не се осъзнават от клиента, въпреки че те регулярно се повтарят в консултативната среда на взаимодействието "клиент - консултант". Незабравим пример за този вид съпротива за мен си остана тенденцията на един фирмен мениджър с дълъг стаж и двойно по-голяма от моята възраст (с чийто екип работех в началото на кариерата си като организационен консултант) да се обръща към мен в трудните за него моменти с фрази като "Виж младежо...", "Ех, синко...",  а към екипа от колеги, от който бях част - с "Момчета, трябва да знаете...", "Вие сте много умни деца..." или "Вие сте на възрастта на децата ми и може да не ме разберете, но..." Клиентът ни не си даваше сметка за честотата, с която това се повтаряше в работните ни срещи, в които се приближавахме до теми и факти, които определено го тревожеха. Не желаеше и да ги замести с алтернативните обръщения предлагани и от мен и колегите ми. Така той се обръщаше и към своите колеги - мениджъри с почти същия опит и стаж в организацията - клиент.Този тип трансферентни съпротиви са израз на по-ранните, добре установени, първични форми на отношения, които се пренасят от клиента в консултативните взаимодействия, за да ги модифицират в служба на неговата защитна ориентация. Самите преноси на клиента в консултативната ситуация са форма на съпротива когато и доколкото говорят за отказ или неспособност на клиента да се откаже от повтарянето на старите си, незрели начини на справяне и да ги замени с нови, по-добре отразяващи реалността форми на взаимодействие с консултанта. Самият консултант и консултативната ситуация се възприемат от клиента с преносна съпротива срещу промяната по начини, които ги правят повторение, аналог на по-ранните и извънконсултативните отношения. Нашият клиент така и не можеше да се спре сесия след сесия бащински да ни нарича "момчета" всеки път, когато консултативния процес ни довеждаше до теми, които пораждаха у него обърканост, несигурност и вина за състоянието на нещата в ръководената от него фирма, непосредствено свързани с наложените от него решения.

3.33. Този тип съпротива безспорно деформира консултативните взаимодействия, цялата консултативна ситуация и вниманието на консултанта към работата с нея е от особено значение за успешното развитие на консултативния процес. Без никакви илюзии - тези съпротиви насищат консултативните взаимодействия на всички етапи от работата на консултанта - независимо дали работи с отделни индивиди, с групи и екипи, или с цели организации или общности. Преносно базираните съпротиви са не само често повтарящи се, но и за разлика от епизодично-ситуативните, са свързани с по-широк контекст и са по-устойчиви във времето. Съпротивата работи чрез повтарящите си опити да установява, структурира и поддържа отношенията на клиента с неговия консултант в рамките на познатите и удобните му комуникативни модалности, които ,обаче, са неподходящи, неефективни и понякога отменящи реалността в контекста на консултативната ситуация и задачите на консултативния процес. Така много групи се "влюбват" в своя водещ външен консултант и го оставят да ги "води", а цели екипи от мениджъри и ръководените от тях организации "идеализират" и "възнаграждават щедро" своя консултант, за да го задържат встрани от задълбочената работа с болезнените и деликатни проблеми във функционирането им или за да превърнат консултативния проект за организационно развитие в поредица от лекционни монолози от "нашия ерудиран съветник".
 
Следва: 3.34.: http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/27/syprotiva-sreshtu-promianata-3-34-3-39.674699 
Категория: Технологии
Прочетен: 1323 Коментари: 0 Гласове: 1
Последна промяна: 27.01.2011 14:12
          СЪПРОТИВА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА: ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ Пламен Димитров
София, 2001

(непубликуван ръкопис)

image

3. ЗА РАБОТАТА НА КОНСУЛТАНТА СЪС СЪПРОТИВАТА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА

Продължение от 3.24.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/24/syprotiva-sreshtu-promianata-3-21-3-24.672921

3.25. Появата на системни съпротиви в напредналите и дори предфинални етапи на консултативният процес може да се очаква от консултантите с процесуална чувствителност към динамиката на взаимодействието "клиент - консултант". Подобно очакване следва да им помогне да избегнат попадането си в реактивната позиция на контра-пренос към клиента, в която се чувстват провалили се и готови да се откажат от целите и методите си на консултативна работа. Системната съпротива срещу промяната, за съжаление, често получава своята най-значителна подкрепа именно от контра-преноса на консултантите. Много от тях - особено ако не разполагат с нужните знания и опит за психодинамиката на съпротивата срещу промяната, - дори не го осъзнават...навреме.

3.26. Практиката на всеки консултант - независимо дали работи с индивиди, с групи или с организации, - нерядко стига до продължителни епизоди, в които съпротивата срещу промяната успешно блокира напредъка на консултативната работа. Както оперативните, така и системните съпротиви срещу промяната понякога са толкова интензивни, ригидни и устойчиви, че консултативния процес се оказва неефективен. На консултанта му остава само да се консултира с по-опитен в работа със съпротивата срещу промяната колега, без да се оттегля от консултативната ситуация.

3.27. Във всяка конкретна ситуация, във всеки отделен случай на "свръх-ефективни" съпротиви срещу промяната има възможност да се оптимизира подхода и репертоара на консултанта - работните задачи и методите на консултативната работа следва да се променят с отчитане на спецификата на съпротивата на клиента. А в краен случай, консултантът трябва да пренасочи клиента си към друг консултант готов да се ангажира.

3.28. Все пак трябва да се помни, че най-мощната и най-често срещана "ефективна" съпротива срещу промяната е тази, при която въпреки мъчителните и тревожните  си проблеми клиентът въобще не започва консултативна работа или я напуска още в самото й начало. Клиентите с положителен и продължителен опит в консултативната работа дори и при отсрочената активация на системните им съпротиви в по-късните етапи на консултативния процес винаги са с по-положителна прогноза.

3.29. В това изследване ние отделяме специално внимание на съпротивата срещу промяната, но осъзнаваме, че тя не бива да се разглежда изолирано от цялостния консултативен процес. В реалността на консултативната работа с индивиди, групи или организации вниманието към съпротивата срещу промяната е само част от работата на консултанта - много важна част, но само част от задачите му.

3.30. Съпротивата срещу промяната е многолика, т.е.винаги се проявява на различни нива, в различни форми в консултативния процес. Заслужава си да се откроят поне три от тях: епизодичната оперативна съпротива; системната (фундаментална) съпротива и разбира се, съпротивата произтичаща от динамиката на преносите в работните отношения между клиента и консултанта.  
 
Следва: 3.31.: http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/26/syprotiva-sreshtu-promianata-3-31-3-33.673906 
Категория: Технологии
Прочетен: 1191 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 26.01.2011 09:05
         СЪПРОТИВА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА: ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ Пламен Димитров
София, 2001

(непубликуван ръкопис)

image

3. ЗА РАБОТАТА НА КОНСУЛТАНТА СЪС СЪПРОТИВАТА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА

Продължение от 3.20.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/23/syprotiva-sreshtu-promianata-3-15-3-20.672398

3.21. Някои от съпротивите са напълно осъзнавани от клиентите на консултанта, други - остават извън съзнанието им. Има случаи, в които клиентът осъзнава не само как се съпротивлява, но и защо -т.е. осъзнава защитната и нарцистична мотивация, която активира и поддържа съпротивата срещу промяната. Някои клиенти откровено разкриват с напредъка на консултативната работа, че в по-ранни етапи от нея са се придържали към една или друга форма на съпротива, за да поддържат определен публичен имидж и да формират конкретни впечатления у своя консултант. И това не е типично само за невротичните пациенти на психотерапевта, но се наблюдава и при цели управленски екипи и успешни организации, работещи с външни консултанти по проекти за организационна промяна и развитие на организационния капацитет и управленските системи. На някои от срещите си с представителите на организацията-клиент организационните консултанти стават свидетели на спонтанни изповеди от страна на участващите мениджъри, че са наясно защо са пропускали по-ранни срещи, закъснявали са за работни сесии с консултанта или са запазвали пълно мълчание, когато са се обсъждали важни диагностични теми, за които имат нужната информация. Те не само са осъзнавали, но по-късно и споделят самокритично, че това е било поради "необяснимото" и за тях самите нежелание да са открити и отговорни в комуникацията си с консултанта въпреки първоначалното си разбиране и декларативно приемане на условията за съвместната си работа с него.

3.22. Когато консултантът има нужната процесуална компетентност и психодинамична подготовка, в консултативния процес работата с неизбежната съпротива естествено се задълбочава. При липсата им съпротивите остават незабелязани и реализират предназначението си успешно, деформирайки консултативния процес и извеждайки го встрани и извън неговите работни задачи въпреки усилията и приносите на консултанта. Понякога дори добрата диагностика и адекватните първоначалните интервенции спрямо съпротивата срещу промяната, за които стана дума по-рано, са недостатъчни, неефективни и се налага да се формират активни мерки, чрез които консултанта да се конфронтира със съпротивата - съзнателна или не, - на своя клиент. Това е реалността, например, при т.нар. "системна" или стратегическа съпротива срещу промяната. Системната съпротива обикновено се разгръща чрез мощен поток от преносни желания, фантазии, проекции и свръх-очаквания и изисквания на клиента към неговия консултант. Те могат да се наблюдават не само в началото на консултативния процес, а на всички негови етапи. Нерядко точно преди или в самия край на консултативната работа клиентите - индивиди, групи и организации, - демонстрират гняв, тъга и отказ да се откажат от поддържането на своите дисфункционални модели на адаптация, защита и цялостното функциониране, въпреки че в консултативната работа са показвали нееднократно разбиране и способност да ги заместят с по-зрели и отговорни модели на поведение.

3.23. Този афективно наситен и защитно мотивиран "траур" често формира ядрото на системната съпротива срещу промяната - в отхвърляното чрез консултативния процес минало има труднопрежалими, свръхценни за клиента ползи, решения, отношения. Типични индикатори за системната съпротива дори и след успешна в оперативно отношение консултативна работа е появата преди завършването й на неочаквана афективна картина - тревожност, страх от неопределеността и обърканост в установяването и укрепването на новите начини на интрапсихична, групова и организационна адаптация, на новите модели на поведение и на новите решения на проблемите. Системните съпротиви срещу промяната имат невероятната способност да изчакат своето време и да отменят с появата си постиженията на продължителната и продуктивна консултативна работа. За консултантите с опит не е изненадващо да видят дори повторната поява на старите оперативни съпротиви - много от тях са ставали и тяхна своеобразна жертва. Клиентът непосредствено преди края на планираната програма с вас търси нов консултант, иска второ мнение или открива ерзац-заместители на консултативната работа след продължителен и приеман за наситен с напредък и придобивки консултативен процес! В крайните си проявления системната съпротива може да насити предфиналните етапи на всеки проект за промяна с гняв, отвърляне и желания за реванш на клиента, оказал се неспособен да се откаже от системната си съпротива срещу промяната в последната, заключителната част от работа си с консултанта.

3.24. Изправяйки се пред действието на този тип системни съпротиви, консултантът има само един полезен ход - да поддържа и продължава консултативната програма и нейната среда по един структуриран и последователен начин, недопускайки проявите на контра-пренос и оставяйки неудовлетворени преносите на клиента, издигащ с нова сила съпротивите си срещу промяната. Работната задача на консултанта изисква от него да продължи да диагностицира, интерпретира и конфронтира маньоврите на оперативните и системните съпротиви на своя клиент, посочвайки техните себепрепятстващи функции и разрушителни последици. Това, разбира се, изисква огромен емпатичен капацитет от страна на консултанта и много допълнителна работа и на двете страни.  По думите на хората от един екип от мениджъри, с който работехме по продължила успешно близо една година програма за организационна реинтеграция след сливане на няколко компании: "И ти трябва да платиш нещо за това, което успя да ни помогнеш да разберем, че можем и искаме да постигнем...защото то, колкото и да го желаем, колкото и да знаем, че е правилното решение ни изправя пред толкова много нови въпроси, пред толкова много работа, че направо ни се иска да извикаме:"А, защо въобще започнахме този проект?!...Нямаше ли да ни е по-добре, ако си карахме по-стария начин"". 
 
Следва: 3.25.: http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/25/syprotiva-sreshtu-promianata-3-25-3-30.673317 
Категория: Технологии
Прочетен: 1326 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 25.01.2011 09:20
        СЪПРОТИВА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА: ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АНАЛИЗ Пламен Димитров
София, 2001

(непубликуван ръкопис)

image

3. ЗА РАБОТАТА НА КОНСУЛТАНТА СЪС СЪПРОТИВАТА СРЕЩУ ПРОМЯНАТА

Продължение от 3.14.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/22/syprotiva-sreshtu-promianata-3-10-3-14.671841

3.15. В конкретната консултативна ситуация нагласите и началните диагностично-ориентирани интервенции на консултанта винаги са само едната страна в процеса на работа със съпротивата срещу промяната. Важно е как клиентът реагира на поведението на консултанта си. Мотивацията и готовността на клиента да редуцира силата на своите съпротиви е свързана с ориентацията му към по-зрели и свързани с действителността очаквания, желания и намерения в консултативния процес и решаването на проблемите, по повод на които той е започнал.

3.16. В най-добрият възможен случай клиентите показват готовност да редуцират и снемат някои от оперативните си съпротиви благодарение на положителния пренос към своите консултанти и свързаните с него желания да се идентифицират и приемат нагласите и поведението на консултантите, от които очакват одобрение и приемане в отговор и като "награда" за снижените съпротиви. Може да се каже, че клиентът усеща и определен мотивиращ го вътрешен и външен натиск да се ангажира с работните задачи на консултативния процес. Всъщност, клиентът е този, който може да намали и снеме съпротивата срещу промяната - консултантът може само да я разкрива, посочва, интерпретира като такава, създавайки консултативна среда, която подкрепя усилията на клиента и му осигурява достатъчно сигурност, време и съпричастност, за да реорганизира преживяванията и поведението си в консултативния процес.

3.18. Задачата на консултанта е да подпомага клиента - индивид, група или организация, - в научаването, в разбирането и в осмислянето в преживяванията си "тук и сега", (а) че редуцирането и снемането на собствените му съпротиви срещу промяната е възможно, по силите му и в интерес на ефективната работа с консултанта; (б) че дискомфортът от отслабването и отсъствието на съпротивите му е само временен, и (в) че напредъкът на консултативния процес е в крайна сметка под негов контрол и зависи от готовността му да сътрудничи все по-уверено в оптимизацията му. За клиента, разбира се, това е поредица от интензивни, емоционално наситени, а понякога и разтърсващи преживявания и прозрения, които изискват достатъчно време и активно и предвидимо присъствие на консултанта. В успешните проекти за промяна клиентите с времето все по-отчетливо и автономно поемат отговорността за овладяването на оперативните и системните си съпротиви срещу промяната, усвоявайки методи за разкриване на тяхното действие и приемайки ги като част от собственото си функциониране, от методите си на справяне и адаптация. Това е и знак, който консултантът очаква, за да пренасочи интервенциите си от съпротивите към действителните проблеми на клиента. Налице е първият значителен успех в консултативния процес - клиентът е все по-способен и отговорен за разпознаване и минимизиране на съпротивата си срещу промяната.

3.19. За опитните консултанти в областта на индивидуалната промяна, груповото и организационно развитие конкретните форми на съпротивата срещу промяната са многобройни и многообразни. В този смисъл класификацията им е свръх-задача както от изследователска, така и от практическа гледна точка. Всъщност, всяко поведение на клиента в даден момент може да служи за съпротива срещу промяната. Да, дори поведения като старателно следване на всички указания на консултанта и манифестацията на зряло и ефективно отношение към задачите на консултативната работа. Много клиенти, например, често се впускат в обстоятелствено описване на текущите си проблеми, на своята текуща реалност, при това прецизно и откровено. И в същото време това наситено споделяне може да служи, за да се избегне, предотврати, блокира работата с преживяванията за тяхното минало функциониране. Емоционалната изолация и избягването на афектите в общуването с консултанта също често играят в отбора на съпротивителните операции, деформиращи консултативния процес.Типичен пример за подобна съпротива е т.нар. "забравящ" клиент - клиентите имат трудности да си припомнят важни факти, събития и действия, нужни за работата на консултанта; да губят свидетелствата за тях и памет за мястото си във връзка с тях. Но съпротива срещу промяната може да бъде и своеобразното заливане на консултанта с материал, който не може да бъде усвоен, организиран и обработен от него в реалното време на консултативното взаимодействие.

3.20. Тези отделни примери, с които мога да продължавам безкрай, служат само за илюстрация на разбирането ми, че диагностиката на съпротивата срещу промяната не бива да акцентира толкова върху самите манифестирани поведения на клиентите, а върху значението на тези поведения в контекста на консултативната ситуация, в които те се появяват, и в контекста на техния адаптивен, функционален капацитет, с който участват в консултативния процес.
 
Следва: 3.21.: http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2011/01/24/syprotiva-sreshtu-promianata-3-21-3-24.672921
Категория: Технологии
Прочетен: 1238 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 24.01.2011 15:15
2 3 4 5  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: plamendimitrov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 821641
Постинги: 584
Коментари: 325
Гласове: 1360
Блогрол
1. Plamen in ComPsych Inc., USA - Exclusive National ComPsych's Employee Assistance Programs and Counseling Serices Provider and Licensed Clinical Guidence Expert for Bulgaria
2. Plamen in OrgDyne LLC, USA - Registered OD Consultant and Executive Coach - Global Projects
3. Plamen in Human Systems Dynamics Institute Professional Community
4. Пламен в Дружество на психолозите в Република България - Председател на Управителния съвет
5. Българско списание по психология
6. BPS.Blog.bg - Блог на Дружеството на психолозите
7. Бюлетин на Дружеството на психолозите в България
8. Пламен @ Twitter
9. Пламен @ FACEBOOK
10. Пламен @ LinkedIn
11. Пламен @ ACADEMIA.EDU
12. People Developing People Group Founder & Coordinator
13. Humans Are Not Resources! Group Founder & Coordinator
14. Group and Organizational Psychodynamics Group Founder & Coordinator
15. Leaders-in-Analysis Group Founder & Coordinator
16. Always Changing Enterprises Group Founder & Coordinator
17. Пламен - Създател и старши консултант в Уикенд лаборатории за автентични организационни лидери и консултанти - 2017
18. Пламен - Създател и старши консултант в Квалификационната програма "Групова динамика и изграждане на екипи" - 2017
19. Пламен - Създател и старши консултант в Тренинг лаборатории на Дружеството на психолозите в България
20. Пламен - Създател и координатор на КЛУБ ПСИХОЛОГИЯ на Дружеството на психолозите в България
21. Пламен - Създател и координатор на Националната служба за насочване към професионални психологически и психотерапевтични услуги на Дружеството на психолозите в България
22. Пламен - Акредитиран водещ в програмата "Групи за самоанализ, колегиална интервизия, рехабилитация и усъвършенстване на уменията за психологическа помощ и психосоциална подкрепа на индивиди, групи, организации и общности - системен подход