Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Един ПСИХОЛОГ със скромен влог в Blog.bg (www.PlamenDimitrov.blog.bg) - личен работен дневник на д-р Пламен Луков Димитров, RODC, с авторски текстове и проекти в областта на екзистенциално-аналитичното консултиране, приложната социална психология и реализацията на програми за групово-динамичен тренинг на мениджъри, екипно и организационно развитие. За контакти с автора: pldimitrov@hotmail.com GSM 0888 42 9730 Twitter: @Plamen_Dimitrov Facebook: PlamenDimitrov.BPS Представените в блога ПСИХО(Б)ЛОГ материали на български, английски и руски език са авторски и не обвързват по никакъв пряк или косвен начин свързаните с автора организации, практики и проекти. Моля, винаги споменавайте източника (www.plamendimitrov.blog.bg) при споделянето, разпространяването и цитирането на публикуваните тук материали и коментарите към тях в други електронни и печатни издания и публикации. Информацията тук се актуализира ежеседмично. Благодаря ви за отделеното време и вниманието ви към публикуваните в ПСИХО(Б)ЛОГ текстове! д-р Пламен Димитров, Достъпът до мен е 365/24/7!
Автор: plamendimitrov Категория: Лични дневници
Прочетен: 821624 Постинги: 584 Коментари: 325
Постинги в блога от Октомври, 2010 г.
2 3 4 5  >  >>
ПРАКТИКУВАТЕ ЛИ... COACHING?
20 лекции за мениджъри и консултанти
от д-р Пламен Димитров, RODC
София, 2008
image
ПРАКТИКУВАТЕ ЛИ... COACHING?
Лекция 1.

Продължение от 1.11.:
http://plamendimitrov.blog.bg/technology/2010/10/23/praktikuvate-li-coaching-1-6-1-11.624089

1.12. Ако практикувате coaching, неизбежно често ще си задавате някои въпроси и непрекъснато ще проблематизирате отговорите им: "Какви са основните ми допускания за хората?", "Как и кога всъщност хората учат най-добре?", "Кои са оптималните условия за промяната им?", "Каква е ролята на отношенията ни и на организационния/социалния контекст, в който живеем и работим за  личното и професионалното ни развитие?".
1.13. Нека започнем с допусканията си за хората. За мен човекът е създаващ смисъла на нещата в живота си; личността, която съзнателно или не проявява това смислообразуване в отношенията и взаимодействията си с другите хора, с природата, с културата, с организациите и общностите в обществото. При това човек е постоянно изправен пред възможности и предизвикателства за съзряването си като човешко същество - чрез ангажирането си със света около себе си и чрез... изборите, които прави ежедневно. Стремежът на хората към зрелост, реализация и мъдрост си струва усилията и всъщност е това, което е в основата на най-вълнуващите и трайни постижения на човешката култура. Човекът естествено, по природа, търси и избира цели на живота си, които съответстват на ценностите и идеалите му, но сложността и противоречивостта на събитията и процесите, в които участва често смущават и замъгляват този избор. Така, човек в един и същи момент действа в множество от взаимопроникващи се сложни "светове" - физически, социален, интелектуален и емоционален, - като се изправя пред реалността на целите и изборите си, които определя за смислени. Тази осъзнавана или не дълбинна човешка реалност определя чувствата и отношенията ни, а чрез тях и способността ни да си взаимодействаме смислено със "световете" на живота си. Начинът, по който мислим и живеем е функция от динамиката на тази интимна реалност на чувствата и желанията си, които в крайна сметка превръщаме в свои ценности и оценъчни стандарти. Това - като начало. А какви са вашите допускания за хората, с които ще практикувате coaching?
1.14. Да продължим с разбирането си за промяната. Личностната промяна винаги започва отвътре и се разгръща навън. Личностната промяна винаги започва в едно реално настояще ("тук и сега") и постепенно се  разгръща  в бъдещите ни действия, с което променя смисъла и въздействието на целия ни минал живот. Личностната промяна е постоянна трансформация, която се основава на процесите на учене в действието, в които се съгласуват различните нива на съществуването ни - поведение, нагласи, емоции и смислообразуване. Личностната промяна, която е устойчива всъщност разширява характера и личността, която сме си изградили, а не атакува недостатъците, ремонтирайки това, което не ни допада като го заменя с "нови" подобрения. Аз не съм привърженик на идеята за поведенческата хирургия. Нито на медикализирането на ученето чрез една или друга психотерапия... А вие?
1.15. Как да използвам себе си, за да повлияя промяната? Практикуването на coaching поставя неизменно въпроса как хората, които практикуват coaching използват себе си като основен инструмент за реализация на промени. А това означава, че те умеят да използват личността си за активно създаване и отговорно подпомагане на процесите на промяна, а не като празен аналитичен екран, приемащ "неутрално" проекциите, фантазиите и преноса на клиентите си. По това практиката на coaching се различава от психоанализата и динамичната психотерапия, които разглеждат промяната като случваща се в преносната динамика и прозренията на клиента. Способността ни да работим автентично за осмислянето на процесите и резултатите в съвместната си работа с клиентите си, да експериментираме с различни нови и смислени за тях начини за предизвикване и поддържане на промяната им, са онези ключови компетенции, от които практикуването на coaching постоянно се нуждае.
1.16. Практикуването на coaching е твърде рисковано без колегиална супервизия. Супервизията подпомага саморефлексията, която е в сърцевината на coaching практиката. Тя свързва работата по професионалното ни развитие с дейността ни на треньори, консултанти и мениджъри на процесите на промяна - личностна, групова и организационна. Чрез постоянната колегиална супервизия ние не само преживяваме и преосмисляме съвместно процеса на работата си, но и научаваме как да го повтаряме и усъвършенстваме като отговорни представители на гилдията на практикуващите професионален coaching.
1.17. Клиентът е винаги част от по-широк контекст, който оказва значимо влияние върху него. Казано на професионален жаргон - във всеки един момент в coaching практиката си ние работим едновременно с три групи клиенти - човека, с който сме непосредствено; клиентите на този човек и клиентите на техните клиенти. Ние работим едновременно както със заявения проблем, така и с неговия по-широк интрапсихичен и организационен контекст, с организационната и психосоциалната реалност на средата, в която клиента ни работи и се развива. Ние осъзнаваме въздействията и динамичната природа на системите, в които клиентите ни реализират търсените чрез coaching промени. Но ние осъзнаваме и това, че тези индивидуални промени имат за своя явна или скрита цел именно усъвършенстването на функционирането на тези системи - екипи, организационни звена, организации и партньорства. Същността на организационните и социалните системи е, че те са диалогични, динамични и основаващи се на отношенията между хората в тях, и следователно, всичко което coaching практиката прави за промяната и развитието на всеки конкретен клиент е възможно и се конструира като нови отношения между хората, с които той работи и живее.
1.18. Тези мои базисни допускания за coaching практиката са само основа, начало на дискусията ни за методологията и предимствата на тази професионална консултативна практика. Ще продължим да ги разглеждаме и развиваме в следващите лекции в диалога си за това какво всъщност работи най-добре. Лично на мен рамката на тези допускания ми дава изходна конструктивна база и гледна точка за постоянния ми професионален оптимизъм - промяната и работата с развитието на клиентите ни са възможни, управляеми и напълно уместни.
1.19. Ако гледах на човека, с който работя от гледната точка на други базисни допускания - например, че хората се ръководят единствено от алчност и користно отстояване на собствените им егоистични  интереси и кариеристични подбуди, и че промяната им се случва единствено, когато средата им предложи значими награди за промяната им - това би ограничило шансовете за промяната и развитието му чрез coaching значително. Нашите базисни допускания формират нашите взаимодействия с клиента и подготвят намесите ни в процеса на промяната му. Заслужава си често да ги проверяваме и обогатяваме, нали? И да си спомняме, че често съзнателно или не ние ги проецираме върху хората, с които работим. 

Следва: > 1.20.
Категория: Технологии
Прочетен: 593 Коментари: 0 Гласове: 1
Последна промяна: 31.10.2010 15:52
image

  АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ...
е безплатна онлайн програма за самооценка, която насърчава участниците в нея да са по-саморефлексивни и отговорни в упражняването и развитието на своите умения като лидери - да, лидери в екипа и организацията си,  лидери в общността и лидери в обществено-политическия живот.

Програмата публикува ежеседмично не повече от 2 тематични сфери за автодиагностика на лидерските качества и умения. Всеки читател може да ги използва напълно самостоятелно за самоанализ и... за планиране на своето лично развитие като компетентен и автентичен лидер. Пълната програма включва 101 компетентности, извлечени от наблюдението на стила на най-ефективните лидери в различни ситуации и сфери на дейност.
Програмата е създадена и се управлява от д-р Пламен Димитров, психолог и консултант по организационно развитие с повече от 25 години практически опит в подпомагането на хората, групите и организациите да открият и използват по-добре своя потенциал.

Включете се, изпратете ни коментарите и въпросите си! 

Ако прецените, че се нуждаете от консултация, обучение, коучинг, не се колебайте - изпратете веднага е-мейл на адрес: pldimitrov@hotmail.com  Успехи и до скоро!

Пламен   http://plamendimitrov.blog.bg  http://weekend.seminari.bg


image
АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ -
#011
ДЕЛЕГИРАНЕ


МОИТЕ ПОТЕНЦИАЛНИ ДЕФИЦИТИ:
  • не съм убеден в ползите от делегирането и не разчитам на него в работата си...
  • трудно се доверявам на колегите и преките си подчинени...
  • рядко показвам, че познавам и ценя способностите и таланта на сътрудниците си...
  • правя всичко, което считам за важно, разчитайки само на себе си...
  • предпочитам да запазя за себе си изпълнението на дейности, които носят значими резултати...
  • не смятам за нужно да овладея и прилагам различни подходи за овластяване и упълномощаване на сътрудниците си...
  • делегирам често, но не мога да престана да се намесвам пряко с постоянни напътствия в хода на изпълнението на делегираните задачи и функции... 
  • делегирам само отделни задачи, без да давам цялостни пълномощия на сътрудниците си....
  • не си съставям и не следвам план за това как да постигам повече от целите си като делегирам задачи и отговорности на колегите и подчинените си...
  • просто спускам задачите на сътрудниците си, без да им описвам общата цел и контекста, в който работата им е от значение за крайния резултат, към който се стремя...

МАЙ ПРЕКАЛЯВАМ...?

  • склонен съм да делегирам много на сътрудниците си, но без да им давам насоки и да осигурявам подкрепа за изпълнението на делегираните задачи и функции...
  • често се улавям, че съм имал твърде нереалистични очаквания към колегите и подчинените си...
  • винаги делегирам, но само след като съм изработил подробна схема за изпълнението на възложените задачи и дейности, което намалява възможностите за инициатива и самостоятелно вземане на решения от страна на сътрудниците ми до минимум...
  • не осъществявам много дейности по начин, който да позволи на колегите и сътрудниците ми да вникнат в изпълнението им дотолкова, че да могат да ги поемат, когато им ги делегирам...

МОГА И ИСКАМ:
 
  • ясно и безпроблемно да делегирам на сътрудниците си не само рутинни, но също така и важни задачи и решения...
  • споделям с широк кръг свои колеги и сътрудници важни отговорности и пълномощия...
  • показвам открито на хората си, че се доверявам на способността им да вземат важни решения и изпълняват самостоятелно делегираните им от мен задачи и функции...
  • оставям подчинените си да завършат самостоятелно възложените им задачи като им давам задълбочена обратна връзка за резултата и ги подпомагам в процеса на подобряване на процеса на изпълнението им...

АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ

АРХИВ:

#001
СВОЕВРЕМЕННО ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ
#002 РЪКОВОДСТВО НА СЪТРУДНИЦИТЕ
#003 ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ
#004 ПЛАНИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА
#005 ОРГАНИЗИРАНЕ НА РАБОТАТА
#006 ПОЧТЕНОСТ И ИЗГРАЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ
#007 СПРАВЯНЕ С НЕОПРЕДЕЛЕНОСТТА
#008 КРЕАТИВНОСТ
#009 ДОСТЪПНОСТ
#010 КАЧЕСТВО НА ВЗЕМАНИТЕ РЕШЕНИЯ
#011 ДЕЛЕГИРАНЕ


СЛЕДВА:
#012 ПРОАКТИВНОСТ

Категория: Технологии
Прочетен: 844 Коментари: 0 Гласове: 3
Последна промяна: 02.11.2010 16:49
image

  АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ...
е безплатна онлайн програма за самооценка, която насърчава участниците в нея да са по-саморефлексивни и отговорни в упражняването и развитието на своите умения като лидери - да, лидери в екипа и организацията си,  лидери в общността и лидери в обществено-политическия живот.

Програмата публикува ежеседмично не повече от 2 тематични сфери за автодиагностика на лидерските качества и умения. Всеки читател може да ги използва напълно самостоятелно за самоанализ и... за планиране на своето лично развитие като компетентен и автентичен лидер. Пълната програма включва 101 компетентности, извлечени от наблюдението на стила на най-ефективните лидери в различни ситуации и сфери на дейност.
Програмата е създадена и се управлява от д-р Пламен Димитров, психолог и консултант по организационно развитие с повече от 25 години практически опит в подпомагането на хората, групите и организациите да открият и използват по-добре своя потенциал.

Включете се, изпратете ни коментарите и въпросите си! 

Ако прецените, че се нуждаете от консултация, обучение, коучинг, не се колебайте - изпратете веднага е-мейл на адрес: pldimitrov@hotmail.com  Успехи и до скоро!

Пламен   http://plamendimitrov.blog.bg  http://weekend.seminari.bg


image
АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ -
#010
КАЧЕСТВО НА ВЗЕМАНИТЕ РЕШЕНИЯ


МОИТЕ ПОТЕНЦИАЛНИ ДЕФИЦИТИ:
  • без много анализ достигам пръв до бързи решения и заключения...
  • разчитам твърде много на себе си при вземането на решения и не търся мнението и подкрепата на другите...
  • всеки път когато трябва да взема важни решения ставам напрегнат и нетърпелив...
  • не използвам подредени подходи и специални техники за вземане на решенията си...
  • често стигам бързо до заключения само на основата на миналия си опит и собствената си гледна точка...
  • не отделям достатъчно време за формулиране на проблема преди да избера решение за него...
  • затруднявам се когато нещата станат прекалено сложни... 
  • склонен съм прекалено дълго да изчаквам докато взема окончателно решение...
  • отделям прекалено много време на всяка една подробност, за да избегна грешки и излишни рискове...
  • търся съвършенното цялостно решение, дори ако с три по-прости стъпки бих свършил същата работа...

МАЙ ПРЕКАЛЯВАМ...?

  • смятам, че винаги съм способен да вземам сам мъдри, перфектни решения...
  • аз съм човек, който не може да допусне и не прави грешки...
  • винаги настоявам на своето и не съм склонен да преговарям и правя компромиси при вземането на решения...
  • сериозно се разстройвам когато отхвърлят моите предложения и препоръки...
  • при вземането на решения никога не разчитам на хора, за които смятам, че разполагат с по-малко експертни знания и опит от мен самия....

МОГА И ИСКАМ:
 
  • да вземам оптимални решения на основата на задълбочен анализ, отчитане на опита и претегляне на възможните алтернативи...
  • да правя точни и акуратни преценки на аргументите "за" или "против" всяко възможно решение...
  • другите да се съобразяват с мненията и съветите ми когато вземат важни решения...

АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ

АРХИВ:

#001
СВОЕВРЕМЕННО ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ
#002 РЪКОВОДСТВО НА СЪТРУДНИЦИТЕ
#003 ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ
#004 ПЛАНИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА
#005 ОРГАНИЗИРАНЕ НА РАБОТАТА
#006 ПОЧТЕНОСТ И ИЗГРАЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ
#007 СПРАВЯНЕ С НЕОПРЕДЕЛЕНОСТТА
#008 КРЕАТИВНОСТ
#009 ДОСТЪПНОСТ
#010 КАЧЕСТВО НА ВЗЕМАНИТЕ РЕШЕНИЯ


СЛЕДВА:
#011 ДЕЛЕГИРАНЕ

Категория: Технологии
Прочетен: 494 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 30.10.2010 11:24
image

  АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ...
е безплатна онлайн програма за самооценка, която насърчава участниците в нея да са по-саморефлексивни и отговорни в упражняването и развитието на своите умения като лидери - да, лидери в екипа и организацията си,  лидери в общността и лидери в обществено-политическия живот.

Програмата публикува ежеседмично не повече от 2 тематични сфери за автодиагностика на лидерските качества и умения. Всеки читател може да ги използва напълно самостоятелно за самоанализ и... за планиране на своето лично развитие като компетентен и автентичен лидер. Пълната програма включва 101 компетентности, извлечени от наблюдението на стила на най-ефективните лидери в различни ситуации и сфери на дейност.
Програмата е създадена и се управлява от д-р Пламен Димитров, психолог и консултант по организационно развитие с повече от 25 години практически опит в подпомагането на хората, групите и организациите да открият и използват по-добре своя потенциал.

Включете се, изпратете ни коментарите и въпросите си! 

Ако прецените, че се нуждаете от консултация, обучение, коучинг, не се колебайте - изпратете веднага е-мейл на адрес: pldimitrov@hotmail.com  Успехи и до скоро!

Пламен   http://plamendimitrov.blog.bg  http://weekend.seminari.bg


image
АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ -
#009
ДОСТЪПНОСТ


МОИТЕ ПОТЕНЦИАЛНИ ДЕФИЦИТИ:
  • държа се дистанцирано, което затруднява хората около мен да взаимодействат с мен...
  • не се чувствам комфортно при първия си контакт с непознати за мен хора...
  • стеснителен съм и предпочитам да говоря кратко и сдържано...
  • не обичам да разкривам пред други хора какво мисля и чувствам...
  • трудно ми е да изразявам открито желанията и предпочитанията си...
  • нямам представа как да изградя и поддържам близки, доверителни отношения с хората около мен...
  • затруднявам се да изслушвам колегите и сътрудниците си, и бързо губя интерес към нещата, за които ми говорят... 
  • често се улавям, че хората ми дават знаци и правят намеци, които не разбирам напълно...
  • напрегнат съм когато съм сред много хора...
  • общуването ми с другите не винаги тече гладко и затова се стремя да го ограничавам...

МАЙ ПРЕКАЛЯВАМ...?

  • губя прекалено много време в опитите си да изградя задълбочени и доверителни отношения по време на работните си срещи....
  • хората около мен смятат, че съм твърде податлив на външно влияние и с лекота се съгласявам с чуждото мнение...
  • твърде много се стремя да се харесам на околните и да предизвикам одобрението им...
  • стремя се да избегна необходимите неприятни и свързани с негативни емоции контакти и разговори...
  • склонен съм да отлагам трудните разговори по сериозни проблеми, защото се опасявам, че ще се наложи да вляза в конфликт с другите хора...
  • твърде често предпочитам да премълча мнението и забележките си дори когато съм убеден, че имам право....

МОГА И ИСКАМ:
 
  • да съм сред хората,с които е лесно да се установи контакт и да се разговаря...
  • да улеснявам другите във всички етапи на общуването им с мен...
  • да ме възприемат като добронамерен, приятен и добър събеседник...
  • да съм търпелив с трудностите, които имат другите да изразят открито мненията и чувствата си в общуването си с мен...
  • да поддържам близки и доверителни отношения с колегите и сътрудниците си...
  • да излушвам активно събеседниците си и да им давам обратна връзка за споделеното от тях...
  • с лекота да изграждам неформални отношения с различни хора...
  • да получавам информация от другите по неформални канали на общуване защото съм открит и леснодостъпен за тях...

АВТОДИАГНОСТИКА ЗА АВТЕНТИЧНИ ЛИДЕРИ

АРХИВ:

#001
СВОЕВРЕМЕННО ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ
#002 РЪКОВОДСТВО НА СЪТРУДНИЦИТЕ
#003 ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ
#004 ПЛАНИРАНЕ НА ДЕЙНОСТТА
#005 ОРГАНИЗИРАНЕ НА РАБОТАТА
#006 ПОЧТЕНОСТ И ИЗГРАЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ
#007 СПРАВЯНЕ С НЕОПРЕДЕЛЕНОСТТА
#008 КРЕАТИВНОСТ
#009 ДОСТЪПНОСТ

СЛЕДВА:
#010 КАЧЕСТВО НА ВЗЕМАНИТЕ РЕШЕНИЯ

Категория: Технологии
Прочетен: 864 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 30.10.2010 10:31
image We are not only what we do but also what we dream ourselves to be!

Ние не сме само това, което правим, но също така и това, което мечтаем да сме!

Plamen Dimitrov
Категория: Технологии
Прочетен: 662 Коментари: 1 Гласове: 3
2 3 4 5  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: plamendimitrov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 821624
Постинги: 584
Коментари: 325
Гласове: 1360
Блогрол
1. Plamen in ComPsych Inc., USA - Exclusive National ComPsych's Employee Assistance Programs and Counseling Serices Provider and Licensed Clinical Guidence Expert for Bulgaria
2. Plamen in OrgDyne LLC, USA - Registered OD Consultant and Executive Coach - Global Projects
3. Plamen in Human Systems Dynamics Institute Professional Community
4. Пламен в Дружество на психолозите в Република България - Председател на Управителния съвет
5. Българско списание по психология
6. BPS.Blog.bg - Блог на Дружеството на психолозите
7. Бюлетин на Дружеството на психолозите в България
8. Пламен @ Twitter
9. Пламен @ FACEBOOK
10. Пламен @ LinkedIn
11. Пламен @ ACADEMIA.EDU
12. People Developing People Group Founder & Coordinator
13. Humans Are Not Resources! Group Founder & Coordinator
14. Group and Organizational Psychodynamics Group Founder & Coordinator
15. Leaders-in-Analysis Group Founder & Coordinator
16. Always Changing Enterprises Group Founder & Coordinator
17. Пламен - Създател и старши консултант в Уикенд лаборатории за автентични организационни лидери и консултанти - 2017
18. Пламен - Създател и старши консултант в Квалификационната програма "Групова динамика и изграждане на екипи" - 2017
19. Пламен - Създател и старши консултант в Тренинг лаборатории на Дружеството на психолозите в България
20. Пламен - Създател и координатор на КЛУБ ПСИХОЛОГИЯ на Дружеството на психолозите в България
21. Пламен - Създател и координатор на Националната служба за насочване към професионални психологически и психотерапевтични услуги на Дружеството на психолозите в България
22. Пламен - Акредитиран водещ в програмата "Групи за самоанализ, колегиална интервизия, рехабилитация и усъвършенстване на уменията за психологическа помощ и психосоциална подкрепа на индивиди, групи, организации и общности - системен подход