Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Един ПСИХОЛОГ със скромен влог в Blog.bg (www.PlamenDimitrov.blog.bg) - личен работен дневник на д-р Пламен Луков Димитров, RODC, с авторски текстове и проекти в областта на екзистенциално-аналитичното консултиране, приложната социална психология и реализацията на програми за групово-динамичен тренинг на мениджъри, екипно и организационно развитие. За контакти с автора: pldimitrov@hotmail.com GSM 0888 42 9730 Twitter: @Plamen_Dimitrov Facebook: PlamenDimitrov.BPS Представените в блога ПСИХО(Б)ЛОГ материали на български, английски и руски език са авторски и не обвързват по никакъв пряк или косвен начин свързаните с автора организации, практики и проекти. Моля, винаги споменавайте източника (www.plamendimitrov.blog.bg) при споделянето, разпространяването и цитирането на публикуваните тук материали и коментарите към тях в други електронни и печатни издания и публикации. Информацията тук се актуализира ежеседмично. Благодаря ви за отделеното време и вниманието ви към публикуваните в ПСИХО(Б)ЛОГ текстове! д-р Пламен Димитров, Достъпът до мен е 365/24/7!
Автор: plamendimitrov Категория: Лични дневници
Прочетен: 807861 Постинги: 584 Коментари: 325
Постинги в блога от Октомври, 2008 г.

Имало едно време една държава, състояща се от един съвсем малък отдалечен остров - Тук.  Хората на остров Тук имали само 2 долара  - 2 монети от по 1 долар. Само трима били жителите, които населявали остров ТукАз, Ти и Той.бил собственик на земята защото бил се заселил пръв на острова. Ти и Той  дошли на острова по-късно и имали по 1 долар.



Всичко на остров Тук било прекрасно, докато един ден Ти решил да купи земята от Аз за 1 долар. Така и станало – спазарили се и Аз и Той имали вече по 1 долар, а Ти имал земя, чиято пазарна оценка била 1 долар. Той видял това и си помислил, че след като земята на острова била ограничена и не може да се намери друга земя, то цената й определено ще се покачи с времето. Отишъл Той при Аз и му поискал заем от 1 долар. Спазарили се Аз и Той, и Той отишъл при Ти  с предложение да купи земята на остров Тук за 2 долара. Така и станало.  Ти имал 2 долара и това била нетната стойност на активите му. Аз бил отпуснал заем от 1 долар на Той и това била нетната стойност на активите му. Той притежавал земя за 2 долара, но имал заем към Аз в размер на 1 долар, така, че нетната стойност на активите му била 1 долар. След всичко това, обаче, нетната стойност на остров Тук станала 4 долара.


Аз разбрал, че земята на остров Тук, която първоначално била негова е повишила стойността си. Колко жалко, мислел Аз, че я продадох навремето. За щастие, обаче, Аз бил отпуснал заем на Той в размер на 1 долар. Решил да направи следното. Отишъл при Ти и му поискал заем от 2 долара. Получил заема от Ти и купил от Той земята на остров Тук за 3 долара. Аз платил на Той с 2 долара в брой (взети назаем от Ти) и опростил дълга на Той от 1 долар. В резултат, Аз отново притежавал земята на остров Тук, но нетната й стойност вече била 3 долара. Но тъй като Аз дължал 2 долара на Ти, неговите активи били с нетна стойност 1 долар. Той бил отпуснал заем на Аз в размер на 2 долара, така, че неговите активи имали нетна стойност 2 долара. Ти имал двете монети от по 1 долар всяка, така, че и неговите активи имали стойност от 2 долара. Нетната стойност на активите на обществото на остров Тук вече станали 5 долара. Ти разбрал, че с времето стойността на земята на остров Тук ще продължава да расте. Искало му се на да притежава земя. Ти купил земята от Аз за 4 долара като преди това взел заем от 2 долара от Той и опростил дълга от 2 долара на Аз. В резултат, Аз се сдобил с 2 долара в брой  и изчистил задълженията си. Неговите активи имали нетна стойност от 2 долара. Ти притежавал земя на остров Тук с нетна стойност от 4 долара, но имал и дълг от 2 долара към Той неговите активи били на стойност 2 долара. Той бил дал на Ти заем от 2 долара и затова активите му били 2 долара. И Аз, и Ти, и Той правели пари и се чувствали щастливи и проспериращи на остров Тук. Нетната стойност на малката им страна била вече 6 долара въпреки, че в обръщение били само 2 долара...Но балонът се надувал!

Един ден на Ти му хрумнало: „ Ако цената на земята на остров Тук спре да расте, как Той ще ми върне заема. Имаме само 2 долара в обръщение на остров Тук. Смятам, че стойността на земята, която Той притежава е най-много 1 долар. Аз – за беда, -си помислил същото. Никой вече не искал да купува земята на остров Тук. Аз имал 2 долара в брой и нетната стойност на активите му била 2 долара. Той дължал на Ти 2 долара, а земята която смятал, че има стойност от 4 долара била загубила стойността си и сега нетната стойност на активите на Той била едва 1 долар. Ти очаквал Той да му върне заема от 2 долара. Но това било един лош кредит.  Въпреки, че активите на Ти имали стойност от 2 долара,  Ти не бил на себе си. А нетната стойност на остров Тук паднала на 3 долара. А преди кризата – казвали Аз, Ти и Той, - беше стигнала до 6 долара! На хартия поне!

Той нямал избор и обявил банкрут. Ти, за да си възстанови лошия дълг от Той за 2 долара придобил собствеността на земята на остров Тук, чиято нетна стойност, обаче била паднала на 1 долар. Аз държал в ръката си 2 долара и не знаел какво да прави с тях и тяхната нетна стойност от 2 долара. Той бил банкрутирал и нямал активи (0 долара). Ти нямал избор и станал собственик на земя, чиято стойност била само 1 долар. Е, мислели си Аз, Ти и Той – поне преразпределихме богатството на остров Тук. На никой вече не му се търгувало! На никой не му хрумвало да иска пари назаем от Аз! И на тримата много им се искало на остров Тук да дойде Някой с още долари.  Аз, който имал пари в брой тайно си мислел, че е по-успешен от Ти и Той и може би е дошло време да отиде на остров Там

А сега на мястото на земята на остров Тук поставете акциите…

И помислете, не зависи ли стойността на земята и акциите, на активите, с които разполагаме, цялата икономика… преди всичко от психологията на хората.

Да, бизнесът - това е масовата социална психология! Е, и психопатология в някои добре познати случаи...

Аз, Ти и Той редовно посещават един и същ психоаналитик (Тя), след като на остров Тук дойдоха Те от Там, където се сечат доларите...

Тя ни разказа историята за Тях (Аз, Ти и Той)…и всички Ние много я харесахме. А Вие?

 

Категория: Технологии
Прочетен: 1248 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 21.10.2008 17:54
Най-краткото определение на Общия закон за беззащитността на потребителя, което може да формулира социалната психология на потреблението е: "Всеки потребител е беззащитен и не може да взема рационални икономически решения на пазара до пълното снемане на търговската тайна за това как ще се разпределят средствата, които би предоставил на производители и търговци при заплащането на крайната потребителска цена за стоките и услугите им".

Не претендирам за авторство, но ако никой друг не е формулирал този прост закон може да го наричаме Законът на Пламен.


Защитеното със закон(и) и институции право на производителите и търговците да запазват в тайна (да прикриват) икономическите характеристики на предлаганите от тях на пазара стоки и услуги ограничава рационалността на избора и поведението на потребителя. Така, потребителят е поставен в условия на нереципрочни/асиметрични отношения, в които правата му са ограничени,а избора му е неинформиран (в крайна сметка, манипулиран).

Някои взеха и Нобелова награда за изследванията си на пазарното поведение при асиметрична информираност.

Представете си само ценови етикети или касови бонове, на които освен крайната цена на стоката производителите и търговците се задължават да посочват себестойността на продукта, печалбата на производителя, разходите и печалбите на търговците по веригата преди точката на продажба.

Немислимо е, нали?

Когато провеждам в лабораторни условия експерименти с подобни експериментални "икономически информативни етикети", обаче, изборите и решенията на потребителите, тяхното поведение на пазара, значително се различават от тези, които те вземат на основата на стандартните етикети. Потребителите естествено започват да се насочват ефективно и рационално към тези стоки и услуги, които при изравнени други характеристики (качество, например) имат най-добри икономически показатели (ниска себестойност и минимална печалба за производителите и търговците). При това те винаги заявяват, че така чувстват, че правата им на потребители са наистина защитени и потреблението им е рационално.

Разбира се, това са само резултати в лабораторни квази-експерименти.

Съвременната пазарна икономика и потребителското общество като цяло функционират на практика благодарение на общия закон за беззащитността на потребителя. Задържането на потребителите в психосоциалната позиция на беззащитни (частично защитавани) участници в икономическия живот с ограничена рационалност на икономическите си решения и постъпки на пазара прави възможен капитализма такъв какъвто го познаваме. Пълноценната в икономически и  информационен план защита на крайния потребител би означавала ако не пълна, то поне системна психосоциална и оттук, социално-икономическа трансформация на матрицата на човешките отношения при размяната на еквиваленти.



Imagine! Подобна хуманизация на пазара е утопия към момента при хегемонията на консумаризма като масова психология  (
http://www.youtube.com/watch?v=PZ29DQvopZo)

Корпоративният алтруизъм, при който производителите и търговците доброволно защитават потребителите на стоките и услугите си като им предоставят възможност да действат също толкова рационално на пазара, колкото самите те, е по-скоро рядко изключение.

Търговската тайна е и дълго ще си остане свещения инструмент в психологията на пазарните отношения. Нейната преференциална защита води до вторична ирационалност  (нарцистичен егоцентризъм и пазарна хегемония) и награждава неконтролируемата алчност на производителите и търговците. Пример,
свръхразходите за реклама и манипулиране на потребителя, които в някои продуктови групи са стигнали до 80% от цената, която е принуден да плаща потребителя доведен до състояние на безсъзнателен натраплив консумаризъм.

Коментари?  Вижте и това ->
http://www.youtube.com/watch?v=-6OtwRLjd1M

Питам се, можем/искаме ли да живеем по-добре като консумираме по-малко? А Вие?

А може би отговорът е... и прост, и вече добре известен на всички ни.

Какво ще  кажете за още малко по-човешка организираност на поведението ни - т.е. споделена ценностна диспозиция (отговорност и грижа) за ефективността, ефикасността, ефектността, етичността и естествеността на всяко действие  в обществено-икономическия ни живот - било то производство, търговия или потреблението. По-смислен, по-зрял,  по-качествен начин на живот?! Или нов икономически ред - Вж. http://pazari.dnevnik.bg/show/566286/
Категория: Технологии
Прочетен: 3155 Коментари: 8 Гласове: 2
Последна промяна: 13.07.2014 07:16
Търсене

За този блог
Автор: plamendimitrov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 807861
Постинги: 584
Коментари: 325
Гласове: 1360
Блогрол
1. Plamen in ComPsych Inc., USA - Exclusive National ComPsych's Employee Assistance Programs and Counseling Serices Provider and Licensed Clinical Guidence Expert for Bulgaria
2. Plamen in OrgDyne LLC, USA - Registered OD Consultant and Executive Coach - Global Projects
3. Plamen in Human Systems Dynamics Institute Professional Community
4. Пламен в Дружество на психолозите в Република България - Председател на Управителния съвет
5. Българско списание по психология
6. BPS.Blog.bg - Блог на Дружеството на психолозите
7. Бюлетин на Дружеството на психолозите в България
8. Пламен @ Twitter
9. Пламен @ FACEBOOK
10. Пламен @ LinkedIn
11. Пламен @ ACADEMIA.EDU
12. People Developing People Group Founder & Coordinator
13. Humans Are Not Resources! Group Founder & Coordinator
14. Group and Organizational Psychodynamics Group Founder & Coordinator
15. Leaders-in-Analysis Group Founder & Coordinator
16. Always Changing Enterprises Group Founder & Coordinator
17. Пламен - Създател и старши консултант в Уикенд лаборатории за автентични организационни лидери и консултанти - 2017
18. Пламен - Създател и старши консултант в Квалификационната програма "Групова динамика и изграждане на екипи" - 2017
19. Пламен - Създател и старши консултант в Тренинг лаборатории на Дружеството на психолозите в България
20. Пламен - Създател и координатор на КЛУБ ПСИХОЛОГИЯ на Дружеството на психолозите в България
21. Пламен - Създател и координатор на Националната служба за насочване към професионални психологически и психотерапевтични услуги на Дружеството на психолозите в България
22. Пламен - Акредитиран водещ в програмата "Групи за самоанализ, колегиална интервизия, рехабилитация и усъвършенстване на уменията за психологическа помощ и психосоциална подкрепа на индивиди, групи, организации и общности - системен подход