Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Един ПСИХОЛОГ със скромен влог в Blog.bg (www.PlamenDimitrov.blog.bg) - личен работен дневник на д-р Пламен Луков Димитров, RODC, с авторски текстове и проекти в областта на екзистенциално-аналитичното консултиране, приложната социална психология и реализацията на програми за групово-динамичен тренинг на мениджъри, екипно и организационно развитие. За контакти с автора: pldimitrov@hotmail.com GSM 0888 42 9730 Twitter: @Plamen_Dimitrov Facebook: PlamenDimitrov.BPS Представените в блога ПСИХО(Б)ЛОГ материали на български, английски и руски език са авторски и не обвързват по никакъв пряк или косвен начин свързаните с автора организации, практики и проекти. Моля, винаги споменавайте източника (www.plamendimitrov.blog.bg) при споделянето, разпространяването и цитирането на публикуваните тук материали и коментарите към тях в други електронни и печатни издания и публикации. Информацията тук се актуализира ежеседмично. Благодаря ви за отделеното време и вниманието ви към публикуваните в ПСИХО(Б)ЛОГ текстове! д-р Пламен Димитров, Достъпът до мен е 365/24/7!
Автор: plamendimitrov Категория: Лични дневници
Прочетен: 821641 Постинги: 584 Коментари: 325
Постинги в блога от Юли, 2010 г.
2  >  >>

ПЛАНИРАНЕ НА ПЛАЖНОТО ПАРТИ

Сюжетно-ролева игра

Автор: Пламен Димитров

pldimitrov@hotmail.com

Цели на сюжетно-ролевата игра

·        Да се експериментира с идентификацията и преодоляването на проблемни поведения на участниците в тренинг групата.

 

·        Да се експериментира със собствената ролева гъвкавост и с пластичността на поведението в хода на груповата работа.

·        Да се работи с темите за участието, контрола и емоционалността в процеса на групово обучение на възрастни като се създадат възможности за упражняване на междуличностните умения за комуникация.

Играта е особено подходяща при програми за обучение на треньори!

Размер на групата

До 30 участника

Необходимо време

Около 45 минути за участие в сюжетно-ролевата игра и 30 минути за рефлексия върху опита и изработване на препоръки за възможните намеси на фасилитаторите за преодоляване на наблюдаваните проблемни поведения в тренинг-групи.

Мaтериали

     Копие от общата инструкция за играта “Планиране на плажното парти” за всеки участник и по един личен ролеви сценарий за всеки участник. Всеки от сценариите е отпечатан и се дава на отделен къс хартия с указания участниците да не ги разкриват помежду си.

     Празни листа за писане и химикалка за всеки участник, флипчарт и маркери за групата.

 

Физическа обстановка

Групата седи в полукръг, пред който са седнали двамата участници, получили ролите на водещ и ко-водещ на дискусията.

Процес

  1.       След като се представи темата “Проблемно поведение в тренинг групите” и се обсъдят въпросите и мненията на участниците, водещият представят целите и общата инструкция на сюжетно-ролевата игра. По случаен начин се разпределят ролевите сценарии между участниците. Ако някой от участниците иска да бъде само наблюдател, с него се сключва договор, че ще сподели наблюденията си с групата веднага след приключване на играта.

·         Някои от ролевите сценарии могат да се дублират, ако групата е по-голяма – т.е. повече от един участник да получи един от ролевите сценарии, без тези на водещ и ко-водещ. Водещият може да прецени дали да връчи всичките роли на участниците или да ги използва избирателно.

 

  2.   Водещите казват на участниците, че разполагат с 5 минути за подготовка за играта (усвояване на сценария и инструкцията), 45 минути за участие в играта и 30 минути за дискусия и изготвяне след приключването й на препоръки за преодоляване на наблюдаваните проблемни поведения.

  3.   След приключване на играта, водещите на тренинга ръководят дискусията и изготвянето на препоръки за преодоляване на наблюдаваните проблемни поведения като подпомагат участниците да изработят “Решетка на намесите”.

 

Допълнителни възможности:

     След играта всеки участник може да поиска обратна връзка от групата за поведението му по време на играта.

     Ако част от участниците са предпочели да бъдат само набюдатели, групата ги изслушва, без да ги прекъсва и след това провежда дискусиятата си.

     Специално внимание се отделя на участниците получили ролеви сценарии “водещ” и “ко-водещ” като се използва техниката на “горещия стол”.

 


ПЛАНИРАНЕ НА ПЛАЖНОТО ПАРТИ

Обща инструкция

           

В хода на реализацията на мащабната програма за обучение е предвидено след месец отново да се съберат всичките обучени 160 на тричасово ПЛАЖНО ПАРТИ около басейна на хотела, в който ще се проведе заключителния модул от програмата за обучение.

 

Ръководството на програмата за обучение е преценило, че планирането, организацията и реализацията на това плажно парти трябва да се направи на основата на идеите и предложенията от групите обучавани, включени в програмата. Ето защо, вшата тренинг група е поканена да проведе открита дискусия за целите, възможните сценарии и конкретните дейности по време на плажното парти, което ще събере за 3 часа 200 души в една много приятна обстановка.

 

Плажното парти ще е заключителното събитие от програмата за обучение на обучителите и следователно се очаква да е вълнуващо, запомнящо се и стимулиращо за всички участници. Особено като се вземе под внимание натоварената програма за всички веднага след приклюване на тяхното обучение.        

Вашата група има на разположение 45 минути за изработване на предложение-сценарий за ПЛАЖНОТО ПАРТИ през септември т.г. Осигурен е хотел с голяма градина, бар, басейн и водна пързалка. Бюджетът за партито, обаче, е ограничен и е в рамките на 200 куверта от по 15 лв. или общо 3000 лв. Предвидено е също на  партито да се поканят гости и медийни партньори. Не е предвидено какво би станало, ако времето е неподходящо за плажно парти, така че предложениято ви трябва да има и резервен план.

 

Работата на групата се подпомага от водеш и ко-водещ, които знаят, че участието на всички,  добрата организация на дискусията и емоциите в групата имат решаващо значение за резултата!

 

Запознайте се с получения от вас личен сценарий в рамките на 5 минути и не го показвайте на другите членове на групата. Работата на групата започва точно след 5 минути, когато водещият ще каже: «Колеги,............».

 

ПЛАНИРАНЕ НА ПЛАЖНОТО ПАРТИ

РОЛЕВИ СЦЕНАРИИ

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 1

По време на сюжетно-ролевата игра вие ще сте водещ на груповата работа. Вашата работна задача е да подпомагате групата като се грижите всеки да участва в решаването на работната задача, да разбира и следва правилата за ефективна работа и групата да поеме отговорност за резултите и процеса на съвместната дейност. Разчитате ко-водещия да подпомага вас и групата като се грижи всеки да участва колкото се може по-пълноценно и спонтанно в работата на групата. Можете да обсъдите с ко-водещия подхода и ролите си преди да започне играта.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 2

По време на сюжетно-ролевата игра вие ще сте ко-водещ. Вашата работна задача е да подпомагате групата като се грижите всеки да участва колкото се може по-пълноценно, по-открито и конструктивно в работата на групата. Стремите се никой да не остане изолиран и неизлушан. Можете да обсъдите с водещия подхода и ролите си преди да започне играта.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 3

По време на сюжетно-ролевата игра вие имате желание да привлечете един или повече от членовете на групата в подготовката на сесията за оценката на работата през деня, която ще се състои след играта. Водещият на вашата тренинг група ви е възложил по време на последната почивка да поемете отговорността фасилитацията за заключителната сесия, в която участниците трябва да се ангажират със споделяне на преживяванията си през деня и да формулират препоръки за работата по тренинг програмата на следващия ден. Нужно ви е мнението на хората от групата, на които се доверявате, а нямате друго време когато да поговорите с тях. Груповата дискусия може да си тече, а и вие да се подготвите за следващата си задача.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 4

По време на сюжетно-ролевата игра вие показвате отегчението си и загубата на интерес към този вид групови обсъжданя. Не криете, че бихте предпочели да правите нещо друго и в без това ограниченото време до края на програмата за обучение.  Който иска да планира плажното парти, да се включи в работна група, а ние да продължим с нещо по същество.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 5

По време на сюжетно-ролевата игра вие сте решили само да слушате какво ще кажат тези, които взимат редовно думата. Ако зададат въпроси лично към вас, им давате кратки, добронамерени отговори.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 6

По време на сюжетно-ролевата игра вие се съпротивлявате на опитите да ви ангажират с работата на групата като показвате колко сте заинтересован(а) от по-внимателното разглеждане на материалите от обучението раздадени по-рано през деня и разговорите с близкостоящите до вас.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 7

По време на сюжетно-ролевата игра вие се опитвате да ангажирате вниманието на другите в групата с разказ за ужасното плажно парти, на което сте били по време на лятната ви отпуска. Наистина беше отвратително, нали? Може и с нас да стане нещо такова - добри намерения в началото, а накрая отврат...и разочарования.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------ )

Роля 8

По време на сюжетно-ролевата игра вие искате да допринесете със свои идеи и ангажименти за дейности, които да направят плажното парти наистина запомнящо се и много приятно преживяване за всички. Смятате, обаче, че можете да предложите на водещите един по-добър начин да се планира купона в групата.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 9

По време на сюжетно-ролевата игра вие държите при планирането на плажното парти първо да се проведе кратка внимателно подготвена анкета с всички членове на групата за техните желания и предпочитания и чак след това да се търси консенсус за програмата и организацията му.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 10

По време на сюжетно-ролевата игра вие искате да впечатлите другите като непрекъснато им разказвате за вашия опит в организацията на страхотни плажни купони.  Правили сте много купони, имате «стаж» и «експертиза», каквито другите едва ли имат.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 11

По време на сюжетно-ролевата игра вие отклонявате всички усилия да ви ангажират с организацията на това плажно парти.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 12

По време на сюжетно-ролевата игра вие  нямате свои идеи и изразявате незабаваната си подкрепа си за всяко предложение от другите членове на групата.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Роля 13

По време на сюжетно-ролевата игра вие не считате, че работата на групата  се ръководи правилно от двамата водещи. Струва ви се, че липсват ясни правила и добре организирана структура и това застрашава успешното справяне със задачата на групата.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 14

По време на сюжетно-ролевата игра вие не криете колко ви допадат идеите и предложенията на хората, които най-много харесвате в групата, Струва ви се, че ако ги подкрепяте по време на дискусиите ще успеете да станете още по-близки с тях и ще си осигурите за дълго тяхното приятелство и одобрение.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 15

По време на сюжетно-ролевата игра вие сте решили да наблюдавате спокойно и тихо отстрани какво ще стане.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 16

По време на сюжетно-ролевата игра вие искате да убедите останалите колко сте дружелюбен и внимателен в общуването си с тях. Споделяте им как се чувствате и колко важно е да споделяме емоциите помежду си независимо с какво се занимава групата.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 17

По време на сюжетно-ролевата игра вие показвате силен интерес към обмена на смислени идеи с всички от групата, но на една разумна, зряла, основана на добра аргументация и логично мислене работна дискусия. В планирането емоциите трябва да се избягват.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 18

По време на сюжетно-ролевата игра вие сте приятелски настроен(а) и ви се иска хората да проиграят част от плажното парти като се движат и докосват, правят  нещата заедно, по двойки, в подгрупи и като една група сякаш вече са на плажното парти. Стараете се да допълните и конкретизирате предложенията, които ви допадат. Планирането на купон е също купон!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 19

По време на сюжетно-ролевата игра вие сте тих(а) и срамежлив(а) защото ви ви тревожи идеята вие и другите хора да се показват полуголи по време на плажното парти. Харесвате другите в групата и взаимодействията си с тях, но самата идея да планираме да празнуваме полуразсъблечени поражда у вас представи и фантазии, за които не искате да говорите пред останалите.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Роля 20

По време на сюжетно-ролевата игра вие често прекъсвате говорещия, за да му кажете какво мислите за предложението му и да му покажете несъвършенствата или неосъществимостта на иначе добрите идеи. Няма време и не трябва да сме обстоятелствени. Критичността ще ни спести и време и излишното фантазиране. Предлагате своите по-добре обмислени идеи.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Категория: Технологии
Прочетен: 4535 Коментари: 1 Гласове: 4
Последна промяна: 01.08.2010 09:28

ТОТОТО
Бизнес-симулация

Автор: Пламен Димитров

pldimitrov@hotmail.com

Цели на симулацията

     Да създаде възможности на участниците да преживеят и обсъдят динамиката на вземането на групови решения с консенсус.

     Да помогне на участниците да осъзнаят и осмислят ролята на ценностите си при вземането на съвместни решения.

Препоръчителен размер на групата

Всяка група може да има от 5 до 12 участника. Възможно е симулацията да се прави в няколко паралелно работещи групи. Симулацията може да се провежда и във виртуални групи чрез интернет връзка (Skype, Facebook и др.). В този случай е важно да се определи начален час и предварително да се уговори максималния размер на групата участници.

Необходимо време

Не по-малко от един час.

Необходими материали

     Копие от инструкциите за всеки участник.

     Химикалка или молив за всеки участник.

     Флипчарт и маркери за всяка група.

Процес

1. Фасилитаторът дава инструкциите и формира групите (ако участва повече от една група), осигуряват се нужните материали. Ако симулацията протича в интернет, се уточнява състава на групата и участниците се свързват в група като изпробват достъпа си до канала (програмата) за комуникация(Пет до десет минути).

2. Фасилитаторът отговаря на въпросите на участниците след като те се запознаят с инструкцията.

3. Всеки участник взема свое индивидуално решение преди да започне груповото обсъждане (Десет минути).

4. Дава се начало на груповата дискусия като на участниците се напомня, че разполагат с ограничено време (30 минути), за да вземат решение с консенсус. Изрично се подчертава, че не могат да гласуват и че в края на груповата дискусия, групата трябва да обоснове своето решение, ако е достигнала до консенсус.

5. След представяне на взетото решение се провежда дискусия, която включва следните въпроси:

       Как се чувствахте докато работехте по тази задача?

       Какво помогна на групата при търсенето на консенсус? Какво ви пречеше и ви затрудни най-много?

       Как ценностите ви повлияха на вземането на решение?

       Какво оказа най-голямо влияние върху крайния резултат?

       Научихте ли нещо ново за себе си и за начина, по който участвате във вземането на решения в група? Как това се съотнася с досегашния ви опит при вземане на групови решения?

       Други наблюдения и изводи, които искате да споделите?

       (15-20 минути)



ТОТОТО – ИНФОРМАЦИЯ ЗА УЧАСТНИКА

Седем приятели и колеги, които работят в една и съща организация играят на тото (6/49) вече трета година с едни и същи числа избрани от тях. Те пускат един обикновен фиш с четири колонки два пъти седмично, но досега никога не са печелили каквото и да е.

 

Преди два месеца един от тях, Христо, е заявил, че се отказва. Останалите го молят да остане и приемат условието му, че  ако спечелят джакпота ще решат как да разпределят наградата с консенсус, а ако не постигнат съгласие помежду си ще оставят на тотализатора спечелената сума, какъвто и да е размера й.

 

Междувременно във второто теглене на 6/49 джакпотът стремглаво се е натрупвал и достига рекордния размер от 5 милиона лева.

 

Седемте приятели и колеги са пуснали своя фиш и в последния тираж се оказва, че печелят със своите числа рекордния джакпот – 5 милиона лева!

 

 

По-долу са предложенията на всеки един от тях за това какво трябва да направят с 5-те милиона:

 

Христо: „Разделяме ги по-равно и всеки си ги харчи както сметне за добре!”

Димитър: „Да ги дарим всичките на екологична организация, която работи отговорно за опазване на природата!”

Петър: „Да регистрираме обща фондация, която да се грижи за лечението на болни деца, чиито семейства нямат средства!”

Румен: „Да си купим вила на южното Черноморие и всеки да може да я ползва за определено време по време на лятната си отпуска, а през останалото време да я даваме под наем и да си делим печалбата”.

Калин: „Да ги инвестираме в акции от водеща световна фирма-производител на компютърни чипове”.

Иван: „Да си вземем неплатен отпуск и да обиколим света заедно”.

Георги: „Да ги сложим на депозит в добра банка и да си делим дохода от лихвите по депозита”

 

 

Вашата задача

Вашата задача като група е да ранжирате предложенията като ги подредите с консенсус от 1-во до 7-мо място. Поставете на 1-во място най-доброто предложение, а на 7-мо – най-слабото.

Важно е, решението да стане след открито обсъждане в групата. Нямате право да гласувате, да осреднявате оценките си или да използвате други начини да принудите останалите членове на групата да приемат вашите предпочитания.

Консенсус означава, че всеки член на групата ви в резултат на объжданията помежду ви приема едно и също решение за всяко едно от направените предложения от 7-те спечелили джакпота. Не е достатъчно да постигнете съгласие само за част от предложенията. Не се опитвайте  да избягвате противоречията и конфликтите само и само, за да стигнете до безпринципна сделка за това как да подредите предложенията.

В края на обсъждането (30 минути) в групата трябва да представите аргументирано защо смятате решението на групата за най-доброто възможно.

 

 

ИМЕ

РАНГ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО

ХРИСТО

 

ДИМИТЪР

 

ПЕТЪР

 

РУМЕН

 

КАЛИН

 

ИВАН

 

ГЕОРГИ

 

 

 

Преди да започнете дискусията с другите участници разгледайте внимателно предложенията и ги подредете според вашата лична преценка.

 

Категория: Технологии
Прочетен: 1883 Коментари: 2 Гласове: 1
image

ANALYZE...YOURSELF! is a free international self-test program for encouraging people to be more self-reflective and to act mindfully. The program works by sending up to 3 self-test  items each week to its subscribers. They are free to use them for self-analysis and...sharing by sending back their comments and reflections. The program is designed and managed by Dr Plamen Dimitrov, a psychologist and organization development consultant with more than 25 yrs of practical experience in assisting people, groups and organizations to discover and use better their potential. Now the program moves - following its test-run phase in the USA, - to Bulgaria through a new platform - PSIHO(B)LOG on blog.bg! Join us now for free and Analyze...Yourself!

АНАЛИЗИРАЙ...СЕБЕ СИ! е безплатна международна програма за самооценка, която насърчава хората да са по-саморефлексивни и да действат смислено. Програмата действа чрез изпращане до своите абонати на не повече от 3 въпроса за самооценка всяка седмица. Те могат да ги използват за самоанализ и... споделяне като изпращат обратно своите коментари и разсъждения. Програмата е създадена и се управлява от 
д-р Пламен Димитров, психолог и консултант по организационно развитие с повече от 25 години практически опит в подпомагането на хората, групите и организациите да открият и използват по-добре своя потенциал. Сега програмата идва - след изпитанията си в САЩ, - и в България чрез нова платформа - ПСИХО(Б)ЛОГ в blog.bg! Присъедини се към нас напълно безплатно и...Анализирай себе си!
  image
Анализирай...себе си! - Plamen"s Free Test Item #031:

  ИМАМ СПОСОБНОСТТА ДА КАРАМ ДРУГИТЕ 
ДА СЕ ПОЧУВСТВАТ ИНТЕРЕСНИ

(Относно: Социалната интелигентност)


Analyze...Yourself! - Plamen"s Free Test Item #031:

I HAVE THE ABILITY TO MAKE OTHERS FEEL INTERESTING

(Re: Social Intelligence)


image

See:
Week1( #001  #002  #003 ) Week 2 (#004 #005  #006) Week 3 (#007  #008  #009 )
Week 4 ( #010 #011 #012 ) Week 5 ( #013 #014  #015) Week 6 (#016  #017  #018 )
Week 7 ( #019  #020 #021) Week 8 ( #022 #023 #024) Week 9 ( #025  #026 #027 )
Week 10 ( #028  #029 #030) Week 11
Категория: Технологии
Прочетен: 955 Коментари: 0 Гласове: 1
image   True self-understanding starts when you dare to reveal your own  vulnerability fully containing the impulsive desire to manipulate others...and yourself!

Истинското себеразбиране започва когато се осмелиш да разкриеш уязвимостта си напълно, удържайки импулсивното желание да манипулираш другите...и себе си!

Plamen Dimitrov
Категория: Технологии
Прочетен: 731 Коментари: 2 Гласове: 1
image   Each human experience (feeling, thought, fantasy) is an act which has different consequences in different situations. Indeed, these specific consequences determine the possibility ths experience to appear again in a new situation!

Всяко човешко преживяване (чувство, мисъл, фантазия) е действие, което има различни последствия в различните ситуации. Именно тези конкретни последствия определят вероятността това преживяване да се повтори отново в нова ситуация!

Plamen Dimitrov
Категория: Технологии
Прочетен: 506 Коментари: 0 Гласове: 1
2  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: plamendimitrov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 821641
Постинги: 584
Коментари: 325
Гласове: 1360
Блогрол
1. Plamen in ComPsych Inc., USA - Exclusive National ComPsych's Employee Assistance Programs and Counseling Serices Provider and Licensed Clinical Guidence Expert for Bulgaria
2. Plamen in OrgDyne LLC, USA - Registered OD Consultant and Executive Coach - Global Projects
3. Plamen in Human Systems Dynamics Institute Professional Community
4. Пламен в Дружество на психолозите в Република България - Председател на Управителния съвет
5. Българско списание по психология
6. BPS.Blog.bg - Блог на Дружеството на психолозите
7. Бюлетин на Дружеството на психолозите в България
8. Пламен @ Twitter
9. Пламен @ FACEBOOK
10. Пламен @ LinkedIn
11. Пламен @ ACADEMIA.EDU
12. People Developing People Group Founder & Coordinator
13. Humans Are Not Resources! Group Founder & Coordinator
14. Group and Organizational Psychodynamics Group Founder & Coordinator
15. Leaders-in-Analysis Group Founder & Coordinator
16. Always Changing Enterprises Group Founder & Coordinator
17. Пламен - Създател и старши консултант в Уикенд лаборатории за автентични организационни лидери и консултанти - 2017
18. Пламен - Създател и старши консултант в Квалификационната програма "Групова динамика и изграждане на екипи" - 2017
19. Пламен - Създател и старши консултант в Тренинг лаборатории на Дружеството на психолозите в България
20. Пламен - Създател и координатор на КЛУБ ПСИХОЛОГИЯ на Дружеството на психолозите в България
21. Пламен - Създател и координатор на Националната служба за насочване към професионални психологически и психотерапевтични услуги на Дружеството на психолозите в България
22. Пламен - Акредитиран водещ в програмата "Групи за самоанализ, колегиална интервизия, рехабилитация и усъвършенстване на уменията за психологическа помощ и психосоциална подкрепа на индивиди, групи, организации и общности - системен подход