ЕФЕКТИ НА ИНФОРМАЦИОННАТА АСИМЕТРИЯ НА ЦЕНОВАТА СТРУКТУРА ВЪРХУ РЕШЕНИЯТА НА КУПУВАЧА1
Пламен Димитров
Дружество на психолозите в България
София, България, e-mail: pldimitrov@hotmail.com
1Доклад на Регионалната конференция по психология за югоизточна Европа, София, 2009 и Националната конференция по приложна психология, Варна,ВСУ, 2011 г.
Изтеглете пълния доклад в PDF:
https://pldimitrov.files.wordpress.com/2010/10/consumer-defenselessness-law.pdf
Резюме: Статията е посветена на емпиричната проверка на хипотезата, че решенията и поведението на купувачите е силно повлияно от информацията за структурата на цените, предоставяна им от продавачите. В серия от квази-лабораторни експерименти с обикновени и информационно обогатени с данни за ценовата структура етикети за цените на дребно на различни бързооборотни стоки (храна, напитки, дрехи) се потвърждава, че когато информационната асиметрия по отношение на ценовата структура е ниска, купувачите променят своите потребителски избори, харчейки по-малко и подкрепяйки производителите и търговците, които не генерират свръх-печалби. Всички изследвани, които имат достъп до информация за ценовата структура демонстрират по-висока увереност, че именно те им позволяват да вземат по-рационални решения и да отстояват потребителските си права.
Ключови думи: информационна асиметрия, зачита на потребителя, поведение на купувача
“GENERAL LAW OF CONSUMER DEFENSELESSNESS”:
EFFECTS OF PRICE STRUCTURE INFORMATION ASYMMETRY ON SHOPPER’S DECISION-MAKING
Plamen Dimitrov
Bulgarian Psychological Society
Sofia, Bulgaria, e-mail: pldimitrov@hotmail.com
Abstract: This paper presents the empirical test of the hypothesis that shoppers’ decision-making and behavior are strongly influenced by the price structure information provided by the traders. In a series of laboratory quasi-experiments with regular, or “price structure non-informative” and “price structure information enriched” price tags of different fast moving products (food, drinks, clothes), it is confirmed that when price structure information asymmetry was low, shoppers tended to change their shopping behavior selecting products with smaller excess profit-making capacity for producers and traders, and spending less. All subjects who had access to “price structure information enriched” price tags expressed their strong conviction that they indeed allow them more rational choice and better protection of their consumer rights.
Keywords: information asymmetry; consumer protection; shopping decision-making
нещо, което е безценно

2. Plamen in OrgDyne LLC, USA - Registered OD Consultant and Executive Coach - Global Projects
3. Plamen in Human Systems Dynamics Institute Professional Community
4. Пламен в Дружество на психолозите в Република България - Председател на Управителния съвет
5. Българско списание по психология
6. BPS.Blog.bg - Блог на Дружеството на психолозите
7. Бюлетин на Дружеството на психолозите в България
8. Пламен @ Twitter
9. Пламен @ FACEBOOK
10. Пламен @ LinkedIn
11. Пламен @ ACADEMIA.EDU
12. People Developing People Group Founder & Coordinator
13. Humans Are Not Resources! Group Founder & Coordinator
14. Group and Organizational Psychodynamics Group Founder & Coordinator
15. Leaders-in-Analysis Group Founder & Coordinator
16. Always Changing Enterprises Group Founder & Coordinator
17. Пламен - Създател и старши консултант в Уикенд лаборатории за автентични организационни лидери и консултанти - 2017
18. Пламен - Създател и старши консултант в Квалификационната програма "Групова динамика и изграждане на екипи" - 2017
19. Пламен - Създател и старши консултант в Тренинг лаборатории на Дружеството на психолозите в България
20. Пламен - Създател и координатор на КЛУБ ПСИХОЛОГИЯ на Дружеството на психолозите в България
21. Пламен - Създател и координатор на Националната служба за насочване към професионални психологически и психотерапевтични услуги на Дружеството на психолозите в България
22. Пламен - Акредитиран водещ в програмата "Групи за самоанализ, колегиална интервизия, рехабилитация и усъвършенстване на уменията за психологическа помощ и психосоциална подкрепа на индивиди, групи, организации и общности - системен подход